Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van Facebook-pixels en cookies. Door deze te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hieronder op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van de pixel en cookies.

Ik ga akkoord

Gratis retourneren! - Achteraf betalen! - Binnen enkele dagen thuis

Jeans online!

Jeans online!

Er is nooit een populairder kledingstuk geweest dan de spijkerbroek oftewel de jeans. Op de hele wereld dragen mensen spijkerbroeken Maar waar komt de naam vandaan? Bovenaan de zakken van elke spijkerbroek zitten metalen rondjes. Ze lijken op platgeslagen spijkers. Nu begrijp je waarom die broeken ‘spijkerbroeken’ heten, de spijkertjes worden in de vakhandel ook wel rivets genoemd.
De broeken zijn gemaakt van denim. Dat is een stevige geweven katoenen stof. Meestal is die blauw. Maar ook andere kleuren komen voor. Omdat bijna iedereen spijkerbroeken draagt, zijn ze overal te koop: in het warenhuis, in nette winkels, in stoere winkels, in hippe winkels en op internet! Bijna iedereen heeft wel een spijkerbroek in de kast liggen.

Ook wij bij Het Broekenhuis hebben een uitgebreid jeans assortiment voor heren van verschillende merken als; Mustang jeans, Paddock’s jeans, Wrangler jeans, Cars jeans, Alberto broeken.

Geschiedenis van de jeans

 

De spijkerbroek is al meer dan 150 jaar oud. De eerste spijkerbroek werd niet gemaakt om mooi te zijn. Ook niet om mee op te vallen, en zeker niet om in te bidden. In die broek moest gewerkt worden. Belangrijk was daarom dat hij sterk was.
De spijkerbroek werd geboren in Amerika, in de tweede helft van de negentiende eeuw. Aan de Amerikaanse westkust werd toen veel goud gevonden. Van heinde en verre kwamen er mannen naar de goudmijnen. Rijk wilden ze worden. Eenmaal ter plaatse hadden ze niets anders dan hun blote handen om het felbegeerde goud mee te zoeken.

Aan die mannen valt geld te verdienen, dacht de jonge Duitse immigrant Levi Strauss (1829-1902). Hij was in 1847 samen met zijn moeder naar Amerika geëmigreerd. Ruim zes jaar later begon Strauss in San Fransisco een fabriek waar hij voor de goudzoekers broeken maakte van canvasdoek. Een leuk idee, maar veel vraag naar de broeken was er jammer genoeg niet. Daarom probeerde Strauss iets anders: hij stapte over op een steviger soort stof, een katoensoort uit Frankrijk.
Maar de echte klapper bleef uit. Oorzaak: de allereerste exemplaren misten nog iets cruciaals. Strauss’ broeken hadden een zwakke plek. Vooral bij de zakken scheurden ze vaak uit. Zeker bij goudzoekers die aan de stevige kant waren. In 1872 ontving Strauss een brief van Jacob Davis (1834- 1908), een kleermaker aan wie hij stof leverde. Hij riep de hulp van Strauss in. Davis was een bijzondere kleermaker. Hij had zo zijn eigen manier van broeken maken. De vrouw van een klant had hem gevraagd een extra stevige broek voor haar echtgenoot in elkaar te zetten. Haar man was nogal fors, en deed daarom nooit lang met zijn broeken. Davis ging aan de slag met klinknagels. Dit zijn een soort platgeslagen koperen spijkers, die hij in de broek sloeg op de plekken waar de meeste spanning op stond: de hoeken van de zakken, zowel aan de voor- als de achterkant, en het kruis. Het metaal in de broeken bleek het ei van Columbus. Andere kleermakers deden Davis maar wat graag na. En daarom wilde Davis zo snel mogelijk patent aanvragen op zijn broeken met spijkers. Maar de 68 dollar die dat zou kosten, kon hij in zijn eentje niet opbrengen. Vandaar de brief aan Strauss, waarin hij hem vroeg samen met hem het patent te kopen.
De broek zou dan worden gemaakt van het denimstof van Strauss, en extra worden verstevigd met Davis’ klinknagels. Met zijn tweeën wisten ze de patentkosten op te brengen. En op 20 mei 1873 was de eerste echte waist overall een feit. Met knopen, want een rits kwam pas in 1926.
Op de achterzakken stond met oranje garen een ‘v’. Die moest de vleugels van een arend voorstellen, die symbool staat voor vrijheid. Het garen werd oranje omdat Strauss dat mooi vond passen bij de koperen klinknagels. Een paar jaar later kwam nog een plaatje op de achterkant van de broek, van twee paarden die proberen de twee pijpen van een Levi’s uit elkaar te trekken. Boodschap: kijk eens hoe sterk deze broek is! Nog steeds zijn de paarden het logo van het merk. Levi’s broeken zijn inmiddels allang niet meer de enige broeken van spijkerstof en klinknagels. Rond 1890 verviel het patent van Levi’s op de spijkerbroek. En vanaf toen begonnen ook andere fabrieken de werkbroek, ook jeans genoemd, te maken. De spijkerbroek werd al snel het meest geïmiteerde kledingstuk ter wereld.

In de Verenigde Staten waren spijkerbroeken al voor de Tweede Wereldoorlog vrijetijdskleding. Pas na de oorlog (1940-1945) raakte de spijkerbroek in Europa bekend. Dat kwam omdat de Amerikaanse soldaten hun spijkerbroeken niet mee terugnamen. Vooral arbeiders kochten de stevige spijkerbroeken. Al snel waren ze uitverkocht. Daarom werden er spijkerbroeken in Amerika besteld. Ook jongeren kochten spijkerbroeken. Niet alleen omdat ze zo stevig waren. Ze hadden geen zin meer in nette kleren te lopen. De eerste jongeren die een spijkerbroek droegen, werden overal uitgelachen. Ook op school. Maar ze trokken zich er niets van aan, in de bioscoop zagen ze namelijk Amerikaanse filmsterren die ook zo’n broek droegen, ook de beroemde rock-‘n-roll zanger Elvis droeg altijd een strakke spijkerbroek. Vanaf die tijd werd de spijkerbroek steeds populairder. Inmiddels worden er in Nederland alleen al zo’n 45 miljoen spijkerbroeken per jaar verkocht.

Terwijl de eerste jeans voor honderd procent uit katoen bestonden, wordt tegenwoordig vaak wat synthetisch materiaal aan de stof toegevoegd. Polyester bijvoorbeeld, dat de broek elastischer maakt.

Nederland is een spijkerbroeken land bij uitstek, iedere Nederlander heeft gemiddeld 6 spijkerbroeken in de kast. Ook heeft bijna iedere Nederlander het kinderboek kruistocht in spijkerbroek gelezen. Tja wij Nederlanders zijn een ‘blauw’ volkje…

Jeans Online bij Het Broekenhuis

Wij bij Het Broekenhuis verkopen verschillende merken spijkerbroeken als o.a.;

Mustang jeans
Voor een vlotte jeans of standaard spijkerbroek bent u bij Mustang aan het juiste adres met modellen als de Hudson, New Oregon of gewoon een basis Big Sur en Tramper model.

Paddock’s jeans
Voor een betaalbare en vlotte jeans!

Wrangler jeans
Het merk van de Cowboys, dit merk heeft een verscheidenheid aan verschillende modellen in vele wassingen. Leuke stoere spijkerbroeken voor elke man!

Cars jeans
Wil je een keer geen standaard spijkerbroek en ben je uitgekeken op al die standaard wassingen? Neem dan eens een kijkje bij Cars Jeans. Leuke stoere spijkerbroeken voor een betaalbare prijs.

Alberto
Wilt een nette jeans of katoenen broek, neem dan een kijkje bij Alberto. Met leuke stoffen en eenvoudige wassingen bieden ze ook een jeans voor een nette of zakelijke gelegenheid.

Uw browser komt uit een stenen tijdperk!

Update uw browser om deze (en vele andere) websites optimaal te bekijken. Nu updaten!

×